onsdag den 2. april 2014

De opfyldte hønsedrømme



Nu har jeg haft høns i lidt mere end en uge, og indtil videre har det været sjovt, finurligt, enormt hyggeligt, spændende og givende at have høns.

Sidste søndag valgte jeg at få endnu en høne, en røgfarvet grünleger, som nu hedder Vikke (som planten).


Fra venstre Eva, Molly, Orbelle og Vikke


Første gode erfaring her fra hønsefronten -  når man skaffer sig høns for første gang er det bedst at de kommer ind i hønsegården samtidig, for at have et bedre grundlag for udviklingen af den indbyrdes hakkeorden.

Stakkels Vikke kom en uge senere, og det fik hun en del stryg for, den første dag.


Vikke - grünlegger. Producerer lysegrønne æg.


Desuden er det bedst om hønsene har nogenlunde samme størrelse, og at de er ret unge.
Jeg kunne forestille mig, at hvis man blander størrelser, tid i hønsegården og alder for meget, så danner det for meget "mobning".


Min dreng med hans egen høne Eva. Det tager lidt tilvending.

Og så fik jeg fortalt at en hane altid er god at have til hønsegården, uanset om man ønsker kyllinger eller ej, for hanen vil gøre meget ud af at holde styr på hønsedamerne. Han er jo ikke interesseret i at have afpillede og tilskadekomne koner.


Det mindste hønseæg indtil videre

Lidt om æg vil jeg også fortælle. Lige nu går jeg utålmodigt og venter op de mørkebrune æg fra maranhønen Orbelle og de lysegrønne æg fra grünlegeren Vikke, men der går lidt tid endnu. 

Når deres kamme på hovederne er blevet røde (om ca en måneds tid) er de klar til at lægge æg.


Ét æg - to æggeblommer

Jeg og min familie undrede os såre, da vi ved frokosttid åbnede de første æg fra sperberne, og ud kom intet mindre end to blommer i hvert æg. 
Men dette er åbenbart ganske normalt for unge høns. Dobbel op på goodness.

Indtil for nyligt vidste jeg så godt som intet om hvordan det der med befrugtede æg det virker. Men nu ved jeg at hønsene helst ikke ligger sig på æggene, med mindre der er mindst syv (eller der omkring). Så er det straks nemmere at kontrollere det der med kyllinger og skrukhøns.

Dog  kommer alt det med haner, kyllinger og slagtehøns først senere, for mit vedkommende :)

Glædelig april!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar