tirsdag den 22. april 2014

Jeg tæller solskinstimer


Fra d. 1. april og til og med søndag, har vi haft 170 solskinstimer i Danmark. 

*Klapper* det er flot gået af lille nordligt-liggende Danmark.


Solskin og selvtilfredshed

Det nemmeste ville være bare at slænge sig på græsplænen og lade huden drikke solstråler,. Men det kan jeg ikke, når græsset er for langt og jeg endnu har mange bede der skal graves og planter som skal sættes ud.


Jordbærbed


Jordbærbedet er nu helt fyldt ud med jordbærplanter, og endda i fine lige rækker.


Rabarber og citronmelisse


I min rabarberplante, som jeg har "overtaget" med haven, vokser der også en lille citronmelisse. Den får lov til at blive.


Taybær


Denne skønne bue er en bærbusk, Taybær, som sender lange ranker ud (som brombær). En dag får busken store røde og fine bær, som måske ikke smager af så meget, men som er uendeligt smukke. Jeg har sat den lange ranke i jorden, i håb om til efteråret at have endnu en plante.


Solstik


Min bærbusk med sorte stikkelsbær - Solstik - er kun fra sidste år, men vokser flittigt og har allerede lagt an til blomsterklaser.


Hvid japansk kvæde


Og ja... jeg kunne ikke lade være med at spendere lidt penge på denne japanske kvæde med store smukke blomster på. Jeg har plantet den ud i min trætønde, sammen med spirer af løvemund og gule jordbær.


Blå kærmindesøster


Mit blå hav af Kærmindesøster gør min have værd at spendere timer i.


Grøntsagsbed


Og her til sidst et lille kik på naboens have, som jeg nu har overtaget fuldstændigt. Ude til venstre, langs stengærdet, har jeg sat en række med hindbær. I midten af billede har jeg sået rækker og atter rækker med spinat, gulerødder, radiser, løg, dild, purløg, feldsalat, rosmarin, grønne zinnia og persille. Jeg har ofte læst at man kan undgå gulerodsfluen, ved at så gulerødder sammen med stærkt duftende urter og afgrøder. Derfor har jeg i hver anden række sørget for at så persille, rosmarin, dild, purløg, løg osv.

Stativet bagerst i havestykket er beklædt med et stykke gammelt hønsenet, som mine kæmpeærter kan få lov til at klatre op af i løbet af sommeren. 
Kæmpeærter er ikke store ærter, men 2 meter høje ærteplanter, som giver afgrøde i lang tid.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar