lørdag den 20. april 2013

Den hidtil dejligste og mest produktive forårsdag


Tro det eller lad være, men jeg sprang ud af sengen kl. 8 i morges og gik straks i gang med at lave noget i haven. Virkelig... det ligner slet ikke mig...

Ved 10 tiden blev min dreng sendt over til nogle jævnaldrende, for de skulle ud og ride sammen ved vandet, og jeg tog med min nabo ud og købe ind. Hun havde bilen og jeg havde en masse tunge ting jeg ønskede mig.




Vi tog først i Jem&Fix og købte havejord til krukker, barkflis til under roserne og en smuk stor halv trætønde. Herefter i BoGrønt, som jo er et havemekka, fyldt med alt hvad jeg kunne ønske mig. Jeg kunne sådan set købe mig fattig her hvis jeg havde en smule mindre viljestyrke.




Her sidder luksus-havekatten og fiser husleje af, ved den nyindkøbte halvtønde.




Bedet ved klatreroserne blev i dag renset for ukrudt og vinterdækket blevet taget af jorden.




Især her omkring den gamle kværnesten er der meget arbejde. Jeg tænker lidt på at plante noget skyggetolerende klatreplante bagved stenen... hm... efeu? Snerler? Natskygge?




Bedet ved pilehegnet blev også renset og fik 50 liter ny havejord, fordi det skråner så meget ned der.




Til venstre en krukke med rosmarin og til højre en krukke med en lav fin timian kaldet "golden dwarf".




Krukker med mynte, kruspersille, broget salvie, oregano og almindelig timian står nu også udenfor og ser lækre ud. Men suk... jeg mangler stadig at få ryddet ud i det drivhus. Det skal vaskes ned indvendigt med brun sæbe og en smule klorin for at fjerne eventuelle svampesporer og sygdomme fra sidste år. Og så skal der selvfølgelig graves formuldet hestegødning i jorden, til når tomatplanterne skal ud.




...og luksus-havekatten igen... han hyggede sig fint. På jorden foran ham ligger der to dahlia og nogle violette anemoner jeg købte i havecenteret.




Min dreng og de to jævnaldrende piger fra bygden legede på trampolinen.




Jeg købte også fire blåbærbuske... eller det er mere sådan nogle småplanter. Det vigtigste er bare at det er præcis den slags blåbær jeg ønskede mig; Vaccinium Myrtillus - de er nemlig "rigtige". De er blå hele vejen igennem og selve busken bliver ikke mere end 35 cm høj.




Her et fint nærbillede af Vaccinium Myrtillus.




Jeg købte også en fin oregano, og nogle billige frø (ærter, feldsalat og røde lathyrus).




Tønden blev fyldt med jord, og jeg har nu sat lavendel og anemoner i den. Jeg glæder mig til at se hvad det bliver til en dag :)




De grønne og hvide gladiolus kom også i jorden, nogle forspirede, som det kan ses på billedet.




Åh ja, og så kom min lille men brede og bomstærke nabo forbi, fordi jeg beklagede mig over disse syrener som har forpestet min køkkenhave siden jeg flyttede ind. Så tog han da lige og rykkede dem op... sådan! Tak! Og jeg som tænkte på hvem jeg dog kunne få lov til at låne en motorsav af. Så nu er der ikke andet for end at holde det ved lige... altså være der hurtigt til at klippe eventuelle skud og smågrene væk med det samme, da der jo stadig er rødder i jorden.




Men nu har vi også gået og løsnet på dem i et år.. måske er det derfor :)




Ved samme lejlighed flyttede jeg min Rose de Recht, som jeg fejlagtigt satte mellem syrenerne sidste år. Jeg gravede et ca. 50 x 40 cm dybt hul, som jeg fyldte lidt op igen med formuldet hestegødning, og en hel spand vand som jeg lod synke i, før jeg satte rosen.




Mine smukke forglemmigej er dukket op igen :)




De gør mig glad.




Kattemis-katten ville lege fanger med mig.




...og her til sidst en smuk solnedgang jeg var så heldig at fange et billede af i sidste uge.

Sol og varme til alle!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar